reklama

Listovanie v triednej knihe

Túto knihu mám rád zo všetkých najmenej. Keď ju v septembri prvý raz otváram, jej chrbát vždy zapraská platonickou novotou. Je krásna, čistá, pevná a prázdna. Úhľadne prázdna. Slovenčinár by o nej povedal, že je to útvar administratívneho štýlu, ktorého cieľom je zaznamenávať informácie o aktéroch, obsahu a okolnostiach vyučovania: dni, hodiny, predmety, neprítomní žiaci, prebrané učivo, podpisy učiteľov, známky. Jednoduché, prehľadné, presné, stereotypné. Ale to je iba prvý pohľad, chce to vlastne trochu trpezlivosti s vlastnou pamäťou.

Písmo: A- | A+
Diskusia  (0)

Čo vy na to, pán učiteľ?
To je strašné. Bol to veľký hráč.
Na olympiádu nikdy nezabudnem. To nám ten školský rok pekne začína.

Áno, pán učiteľ, Alica vo štvrtok chýbala, viete z tých nešťastných Dlhých Dielov je naozaj dlhá cesta. Musí dvakrát presadať a v tej zápche je vôbec šťastie, že stihla druhú hodinu.

Slovenčina je krásna, no nie?
Áno, Adam, lebo je logická a vzťahy medzi vetami v súvetí nie sú náhodné. Na tejto vete môžeš vidieť, aký význam majú podraďovacie spojky.

Kedy ešte pôjdeme do divadla?
Budúci mesiac.
Na čo by ste chceli ísť?
Na Plantáž.

Nemôže mať rád, kto mal už rád.
Ako ste to povedali? Ako to tam je?
No, Jesenin napísal, že nemôže mať rád, kto mal už rád.
To je krásne.
To je presné. Aj mne sa to stalo.

Sandra, prečo tak často chýbaš?
Ja nechcem o tom teraz hovoriť, môžeme po hodine, pán učiteľ?
Pravdaže.

Skús napísať takú poviedku, ktorá sa bude začínať rovnakou vetou.
Myslíte tak, ako v texte Fear of the dark od Iron Maiden? Lebo aj tam sa opakuje: And when I'm walking a dark road/I am a man who walks alone.
A ten príbeh môže byť teda hocijaký?
Hocijaký nie, mal by sa začínať a končiť tou istou vetou, Jakub.

Mal som včera absolventské skúšky.
A čo si hral?
Takú ťažkú skladbu od Bacha.
A na imatrikuláciách nám zahráš?
No neviem, či to budú chcieť ostatní.
Keď si dáš bacha, bude sa im to páčiť.

Čo urobíš s matematikou, Veronika? Do konca roka je už iba málo času.
Ja neviem, ja tým kvadratickým rovniciam nerozumiem.
A doma ich počítaš?
Málo.
V tom to asi bude. Matika sa bez rátania nedá naučiť. Príklady, príklady, príklady.

Už ste nám opravili tú písomku?
Áno.
A čo som dostala?
Nepamätám si, Lucia.
A môžem sa zastaviť cez veľkú prestávku.
Áno, zastav sa počas veľkej prestávky.

V stredu som nebola v škole, lebo sme boli na strýkovom pohrebe.
Úprimnú sústrasť, Hanka. A neplač, smrť patrí k životu, sú to dvaja nerozluční súrodenci.
To áno, ale nejde o to, viete, pán učiteľ, budúci týždeň budem viac chýbať.
Stalo sa niečo?
Viete, doktorka zistila, že môj ocko je onkologický pacient.
(Ticho).


K tomuto vysvedčeniu ti gratulujem. Naozaj sa dobre číta, len o nemčinu sa mi potkne oko. Roman, to sa už naozaj nedalo?

Nikola, dúfam, že v budúcom školskom roku budeš ekonomiku vedieť na jednotku.

Vieš, z čoho mám najväčšiu radosť? Z toho, že si ma prinútil dať ti jednotku. Blahoželám.

Triedna kniha nie je iba administratívnym útvarom, ktorý nevdojak spotrebúva náš učiteľský čas. Je to nepriamy záznam života učiteľa, života detí, života školy. Za menami, čiarkami, na prvý pohľad suchými informáciami, sa ukrýva konkrétny, pulzujúci život vo výchovnom dialógu. Keď listujem na konci školského roku v triednej knihe, váham: kto koho vlastne vychovával častejšie? Ja deti alebo deti mňa?

Karel Dvořák

Karel Dvořák

Bloger 
  • Počet článkov:  49
  •  | 
  • Páči sa:  2x

Učiteľ, čitateľ, šachista. Zoznam autorových rubrík:  NezaradenáO školeSúkromnéSpoločenské

Prémioví blogeri

Juraj Hipš

Juraj Hipš

12 článkov
Monika Nagyova

Monika Nagyova

296 článkov
Milota Sidorová

Milota Sidorová

5 článkov
Pavol Koprda

Pavol Koprda

10 článkov
Jiří Ščobák

Jiří Ščobák

754 článkov
Martina Hilbertová

Martina Hilbertová

49 článkov
reklama
reklama
SkryťZatvoriť reklamu