reklama

Metalisti v laviciach alebo O motivácii mladých čítať literatúru

Najdôležitejšie slovo, ktoré skloňujú asi všetky vysokoškolské učebnice pedagogiky a didaktiky, je slovo motivácia. Slovník hovorí, že motiváciou myslíme na pohnútky, ktoré podnecujú živú bytosť k určitej činnosti. Jasné ako letný deň. Motivácia je odpoveď na večnú študentskú a ľudskú otázku: Načo mi to bude?. Lenže učebnice, skriptá a prednáškové prezentácie na univerzite často zostávajú iba v rovine všeobecnej definície, ktorej zvyčajne chýba praktický základ, ukážka, príklad. Poďme naň.

Písmo: A- | A+
Diskusia  (40)

Ako učiteľ literatúry som cítil potrebu študentom predstaviť román E. Hemingwaya Komu zvonia do hrobu. Svojho času mi tento román priniesol skutočný čitateľský zážitok. Pomocou neho som si uvedomil hodnotu ľudskej obete, hodnotu lásky a slobody v živote obetujúceho sa človeka. Stál som však pred veľkým problémom. Ako u študentov vzbudiť záujem o príbeh z obdobia španielskej občianskej vojny? Trieda plná rôznorodých pováh, záujmov, ambícií. Čo s tým? Určite to nebude všetkých zaujímať, hovorím si. Určite to bude pre niektorých nuda, veď čo tam po Jordanovi, ktorý v cudzine bojuje proti fašistom? Skúsim to urobiť tak, že záujem vzbudím aspoň u niektorých.
V tej triede vtedy sedeli traja dlhovlasí v čiernych tričkách so zvláštnymi nápismi (Metallica, Iron Maiden, Arakain) a čudnými obrázkami (blesk a elektrické kreslo, smrtka na šachovnici, klaun za mrežami).
„Dnes by sme som si s vami chcel prečítať kúsok z románu E. Hemingwaya For Whom the Bell Tolls. Počuli ste o ňom?“
Ruku zdvihne vlasáč Maroš: „To je skladba od Metallicy.“
„Áno?“, tvárim sa začudovane.
„No áno, v osemdesiatom štvrtom vyšiel album Ride the Lightning a na ňom to je.“
Všetci traja sa pomrvili a prví chytili do rúk čítanky: „Kde to je?“
Pár slovami som naznačil kontext, vtedy to a tam, pretože to a ono.
Úryvok som ich nechal na pokračovanie prečítať. Diskusia, moje otázky, ich odpovede, ich otázky, moje odpovede, skrátka dialóg. Zvonenie sme prepočuli.
Odchádzam so slovami: „Ak to zvládol Hetfield (frontman Metallicy), zvládnete to aj vy, nie? Ozaj, Maroš, nabudúce by si nám tú skladbu mohol priniesť. A dones, prosím ťa, aj jej text.“
O priebeh nasledujúcej hodiny som sa nemusel báť, naplánovalo ho za mňa trio v čiernych tričkách. Keď som vošiel do triedy, každý z nich mal na lavici rozčítaného Hemingwaya (aj so záložkami). Normálne som sa tešil, že v našich laviciach sedia metalisti a že hovoria o Hemingwayovom románe. A asi sa tešili aj oni, lebo na literatúre hovorili o tom, čo ich zaujíma.
Motivácia je naozaj dôležitá.

Karel Dvořák

Karel Dvořák

Bloger 
  • Počet článkov:  49
  •  | 
  • Páči sa:  2x

Učiteľ, čitateľ, šachista. Zoznam autorových rubrík:  NezaradenáO školeSúkromnéSpoločenské

Prémioví blogeri

Juraj Hipš

Juraj Hipš

12 článkov
Yevhen Hessen

Yevhen Hessen

20 článkov
Matúš Sarvaš

Matúš Sarvaš

3 články
Karolína Farská

Karolína Farská

4 články
Jiří Ščobák

Jiří Ščobák

752 článkov
reklama
reklama
SkryťZatvoriť reklamu