Hlavnou starinou z nich je papierová triedna kniha v pevných doskách, s ktorou povinne vstupujú na vyučovacie hodiny. Je to sofistikovaný dokument, ktorý si na naše časy žiada vskutku neprimeranú starostlivosť: vpíšete chýbajúcich, vpíšete učivo, vpíšete známky, vpíšete poznámky, pochvaly, po vyučovaní škrtáte prázdne miesta (určite ste počuli, že smer škrtania máte predpísaný). S trpezlivosťou pravekého lovca vypĺňate prázdne riadky, aby ste vlastnoručne potvrdili, že ste to učenie nejako, niekde, s niekým a aj bez niekoho uskutočnili. S ručne vypisovanou triednou knihou v spoločnosti študentov, ktorí majú tu a hneď k dispozícii filmy, texty, nahrávky v rozličných formátoch, zrazu cítite, že sa tvárite nechápavo, že chtiac-nechtiac pripomínate jaskynného človeka pred výkladom s LCD televízormi.
Aj takéto predstavy vám preletia hlavou, keď snívate o šikovnom programe vo finančne nenáročnom tablete, do ktorého niekoľkými kliknutiami poznačíte všetko to, čo si žiada archaická triedna kniha (od chýbajúcich žiakov až po učivo). Váš sen môže mať aj pokračovanie: údaje v z vášho elektronického pomocníka v pohode prenesiete tam, kam potrebujete, do mejlu, do elektronickej žiackej knižky (známky neprepisujete, len prenášate!), do školského informačného systému.
Okrem toho si na vyučovaní spomeniete napríklad na Dálího obraz Horiaca žirafa. Chcete ho mladým ukázať? Aha, veď tu je. Potrebujete zvukový prejav kazateľa Martina Luthera Kinga? Započúvajme sa do jeho slov. Potrebujete úryvok z filmu Ucho? Pozrite, čo robí s človekom život v totalite. Nech sa páči, nemusíte sa presúvať z jednej jaskyne do druhej, stačí, keď zostanete v tejto jednej triede, tu máte všetko: obraz aj zvuk, text aj maľbu, pokus aj vzorec.
Aké zaujímavé môže byť vyučovanie, keď sa včerajší neandertálec náhle zobudí zo sna a zistí, že dnes používa technológie (to je ten pravý moderný výraz!), ktoré žiakom naozaj vyhovujú? Aká povzbudzujúca môže byť práca v škole, keď učiteľ miesto pazúrika používa softvér? Aký skvelý manažér môže sedieť na stoličke ministra školstva či riaditeľa školy, ktorý učiteľom i žiakom pomáha lepšie si uvedomiť, že už nie sú v praveku?