reklama

Dva tipy ministrovi školstva a ministrovi kultúry

Mladá generácia hlúpne a trend hlúpnutia bude pokračovať. S takýmto presvedčením sa môžete stretnúť, keď chvíľu diskutujete s učiteľmi, napríklad počas prestávky medzi maturitnými odpoveďami.

Písmo: A- | A+
Diskusia  (16)

Nemusíte ani čítať štúdie M. Spitzera (Digitální demence) alebo M. Bauerleina (Najhlúpejšia generácia), aby ste si potvrdili názor, že jedným zo zdrojov znižujúcich sa poznávacích kompetencií mladých je komunikačná revolúcia – pracovne si ju nazvime Skok od Gutenberga k Jobsovi.

Ako sa toto hlúpnutie prejavuje? Bez nároku na odbornú presnosť, ale s generačnými výpoveďami:

  • znižovanie pamäťových kapacít (Pamätať si nepotrebujeme, všetko si nájdeme!),

  • znižovanie schopnosti uvažovať vo vzťahoch (A je iba A, no aký má súvis s B, to netušíme. A vlastne nás to ani nezaujíma),

  • obmedzenosť slovnej zásoby a komunikačných zručností (Prečo od nás chcete synonymum k slovu luxus? Luxus je luxus a hotovo! Drichmať a spať je to isté, nie?)

  • znižovanie stupňa abstraktného myslenia (Matematiku nenávidíme! Veď to vidíte aj na našich maturitných výsledkoch).

  • oslabovanie schopnosti orientovať sa v informáciách (Túto informáciu mám z internetu. A neviem, z akej stránky. To je predsa fuk...)

  • znižovanie schopnosti tvoriť a rozvíjať zdravé medziľudské vzťahy (citát z FB: Uplne milujem takých chlapcou čo mne idú rozprávať že som ešte nevyrástla a absolútne nepoznajú mňa a ani moje správanie a ak si potrebuješ niekoho podpichnuť obráť sa na svojich kamarátou). 

Mohol by som pokračovať. Aj učitelia aby mohli pokračovať. Aj rodičia by mohli pokračovať. Miesto toho skúsim, páni ministri, dva tipy (nie, nie, tablety to nebudú). Oba budú súvisieť so snahou podržať mladých na Gutenbergovom brehu:

SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
  1. Zabezpečte, aby školské knižnice mali k dispozícii bohatší knižný fond, z ktorého môžu učitelia svojim žiakom rýchlo poskytnúť knižné tituly. Dajte hlavy dokopy a vymyslite, ako poskytnúť školám potrebné knihy. Prečo sa nespojíte a neiniciujete nové vydania žiadaných titulov? Stredoškolskí učitelia by určite privítali, keby im jedného dňa do školy dorazila zásielka s novým vydaním románu L. Mňačka Ako chutí moc (naposledy vydaný v roku 1990!) alebo s reedíciou Sofoklovej Antigony. Stačí sa pozrieť do zoznamu štandardizovaných diel pre stredné školy a hneď uvidíte, čo by sa učiteľom zišlo. Kedysi existovala edícia Čítanie študujúcej mládeže. To bola edícia adresovaná našej generácii, a preto sme mohli rásť vychovávaní kvalitnými dielami doplnenými kvalitnými výkladmi, fotografiami, dokumentmi. Dnešným žiakom nemáme čo ponúknuť – a gúglovanie naozaj nestačí.

  2. Ak vám, milí ministri, záleží na mládeži, na ich vzdelanostnej a kultúrnej úrovni, dáte hlavy dokopy aj v inej veci. Spomínam si, že ako žiaka základnej školy nás učiteľky úspešne „lapali“ na gramofón. Pani učiteľka prišla, položila platňu a z reproduktorov sa k nám prihovoril – vtedy som to ešte nevedel – Karol Machata. Ten hlas bol zázračný, keď sme sa v jeho hĺbke triasli o osud rozprávkového hrdinu. Myslíte, že by ste vedeli zariadiť, aby sa literárna, dramatická či filmová tvorba zachytená zvukom, obrazom alebo obidvoma dostala do škôl? Nechcem si ani predstavovať, koľko pokladov sa ukrýva pred detskými dušami v archívoch RTVS. Všetci tí Záborskí, Hubovia, Mistríkovia, Machatovia, Vášáryové, Jamrichovia. Všetci Dobšinskí, Bottovia, Kraskovia, Smrekovia a ďalší. V divadlách máme skvelých hercov a recitátorov. Prečo ich nedáte dokopy a nevytvoríte projekt zastrešený jedným alebo druhým ministerstvom a spoločne s hercami neotvoríte dvere živej kultúre, ktorá roky čaká pred našimi školami? Máme skvelú literatúru, máte technické prostriedky, na čo ešte čakáme? A vôbec: komu inému by naše kultúrne dedičstvo malo byť prioritne určené, ak nie deťom a mládeži?

Som presvedčený, že na obidvoch vašich ministerstvách sedia ľudia, ktorí vedia nájsť právne korektný spôsob, ako kultúrne hodnoty dostať do škôl, k najdôležitejším ľuďom našej krajiny. 

Karel Dvořák

Karel Dvořák

Bloger 
  • Počet článkov:  49
  •  | 
  • Páči sa:  2x

Učiteľ, čitateľ, šachista. Zoznam autorových rubrík:  NezaradenáO školeSúkromnéSpoločenské

Prémioví blogeri

Post Bellum SK

Post Bellum SK

73 článkov
Adam Valček

Adam Valček

14 článkov
Martina Hilbertová

Martina Hilbertová

49 článkov
Juraj Karpiš

Juraj Karpiš

1 článok
Matúš Sarvaš

Matúš Sarvaš

3 články
reklama
reklama
SkryťZatvoriť reklamu